Czerpanie wiedzy od ekspertów może w znaczny sposób wspomóc budowanie i zarządzanie procesami sprzedaży oraz zwiększyć efektywność działania firmy. Ważne jednak, żeby byli to rzeczywiście eksperci z wieloletnim doświadczeniem. Poszukując firmy zajmującej się doradztwem strategicznym, warto więc wziąć pod uwagę to, jak długo takie przedsiębiorstwo działa w branży. Oczywiście czasem nie należy generalizować – wybór usługodawcy, który istnieje na rynku od stosunkowo krótkiego czasu, nie musi zawsze oznaczać nieudanej współpracy. Jeśli jednak zależy nam na tym, żeby zmniejszyć ryzyko niezadowolenia z usługi, bardziej opłacalnym rozwiązaniem może być zdecydowanie się na doświadczoną firmę (przykładem takiego usługodawcy jest Salents – pracownicy firmy zajmują się zagadnieniem doradztwa strategicznego od ponad 20 lat).
Na czym polega doradztwo strategiczne i kto może z niego skorzystać?
Taka usługa to szereg zadań, mających na celu zoptymalizowanie procesów biznesowych. Przedsiębiorcy, ze względu na to, że świetnie, doskonale, na wskroś znają swoją firmę i działają zgodnie ze swoimi przyzwyczajeniami, czasem mają trudność, żeby zauważyć szerszą perspektywę; jest to jednak kluczowe, żeby poddać procesy konstruktywnej krytyce. Doradztwo strategiczne na swoją korzyść mogą wykorzystać też przedsiębiorstwa, które odnotowują satysfakcjonujący wzrost, ale chciałyby wiedzieć, czy czy nie da się osiągnąć czegoś więcej przy tych samych nakładach. Do działań, podejmowanych przez ekspertów, wspomagających firmy w doradztwie strategicznym, zalicza się:
- przeanalizowanie działań firmy pod kątem obszarów, które dałoby się usprawnić;
- ustalenie planu dotyczącego sposobu wdrażania zmian zgodnych z firmową strategią;
- zintegrowanie celów podmiotów decyzyjnych oraz celów różnych zespołów, działających w ramach firmy w taki sposób, żeby można było skonstruować plan wspólnych działań;
- niwelowanie silosów, przez które wiedza i doświadczenie nie przepływają między pracownikami;
- monitorowanie efektów.
Doradztwo strategiczne może być niezwykle cenne wszędzie tam, gdzie występuje podział firmy na niezależne od siebie działy.. Takie jednostki biznesowe często koncentrują się na efektach, odnoszonych przez własny dział. Nierzadko zagrożeniem jest nie tyle brak współpracy, co konkurowanie między sobą poszczególnych jednostek. Dzięki doradztwu strategicznemu, można zoptymalizować zarządzanie firmą również pod tym kątem.
Doradztwo strategiczne – na jaką pomoc mogą liczyć firmy?
Usługodawcy oferują bardzo kompleksowe podejście do optymalizacji działań przedsiębiorstwa i pomagają klientom:
- przeprowadzając mapowanie procesów biznesowych
Celem jest zidentyfikowanie wąskich gardeł w procesach przedsiębiorstwa, czyli obszarów, które wpływają na obniżenie efektywności. Mapowanie dotyczy różnorodnych procesów, zachodzących w firmie, m.in.: procesów sprzedaży, produkcyjnych, e-commerce, logistycznych i magazynowych, procesów zamówień i reklamacji.
- poprawiając efektywność biznesową sprzedaży;
Żeby było to możliwe, przeprowadza się takie działania, jak audyt, consulting przy wdrożeniu CRM, coaching i monitoring sprzedażowy.
- aranżując i optymalizując struktury finansowania przedsiębiorstwa
Usługodawca wspiera klienta w pozyskaniu takich produktów, jak np. kredyt krótkoterminowy, długoterminowy, leasing, faktoring, emisja obligacji, a później doradza, jak wykorzystać je w optymalny dla klienta sposób.
- doradzając w zakresie usprawnienia obszaru HR
Takie działania obejmują szereg kroków, od diagnozy funkcjonowania organizacji, aż po analizę kultury organizacyjne. Profesjonalne firmy wykorzystują w tym celu zaawansowane narzędzia badawcze oraz stosują efektywną metodykę.