Food truck to samochód przystosowany do sprzedaży przeróżnych dań, zliczanego zwykle do kategorii street food. Początki tego rodzaju działalności sięgają XIX wieku, kiedy to pierwsze z furgonetek przystosowanych do sprzedaży jedzenia pojawiły się w USA. W Polsce ich popularność systematycznie wzrasta, a ostatnie lata to już prawdziwy wysyp tychże pojazdów. Nie bez znaczenia jest tutaj fakt że otwarcie takiej działalności wiąże się z stosunkowo niewielkimi kosztami w porównaniu z klasycznymi, stacjonarnymi obiektami gastronomicznymi. Dodatkowo przyczepa gastronomiczna jako mobilny punkt nie podlega przepisom techniczno-budowlanym. Osoba chcąca rozpocząć taką działalnością nie ma potrzeby zatrudniać pracowników, przynajmniej na początku może samodzielnie zająć się organizacją całego przedsięwzięcia jak i przygotowywaniem posiłków, co znacząco wpływa na początkową rentowność takiej inwestycji.
Jedną z najważniejszych zalet food truck’ów jest ich mobilność. Otwierając stacjonarny lokal, należy liczyć się z tym że twoja restauracja czy bar po pewnym czasie opatrzy się okolicznym klientom. Co w konsekwencji przełoży się na niższe zainteresowanie, a co z tym związane mniejszy zysk. Taki stopniowy odpływ klientów może niestety skutkować spadkiem rentowności całej inwestycji. W przypadku przyczep gastronomicznych możliwości przyciągnięcia nowych klientów są dużo większe a wręcz nieograniczone. Wystarczy zmienić miejsce stacjonowania Twojego food trucka.
Samo postrzeganie przyczep typu food truck w Polsce ulega znaczącej poprawie, coraz rzadziej kojarzą się z ostatnią deską ratunku dla głodnego człowieka. Znacznie częściej klienci sami z przyjemnością odwiedzają swoje ulubione przyczepy gastronomiczne, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami w mediach społecznościowych co tylko pomaga uzyskać nowych klientów. Coraz większą popularność zyskują również zloty food truck’ów gdzie nie rzadko można posmakować kuchni z wielu zakątków świata. Trudno też sobie wyobrazić bez nich udany koncert czy festiwal.